ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ DPF KAI TO SCR

 
 

 

                         ΤI ENAI TO ΦΙΛΤΡΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΩΝ DPF

 

 
  Τα αυτοκίνητα με κινητήρες Ντήζελ μετά το 2009 κατασκευάζονται βάση της οδηγίας Euro 5 της Ε.Ε με φίλτρο κατακράτησης των σωματιδίων της καύσης του ντήζελ, το γνωστό DPF.

Βέβαια υπάρχουν και αυτοκίνητα που είχαν φίλτρο σωματιδίων και πριν την υποχρεωτική οδηγία.
 
     

Πως λειτουργεί  
 
Το φίλτρο σωματιδίων DPF είναι μια παγίδα που κατακρατεί τα σωματίδια από την καύση του πετρελαίου, ο μαύρος καπνός που βγαίνει από τις εξατμίσεις των κινητήρων ντήζελ είναι στερεά σωματίδια.







Όπως κάθε φίλτρο, έτσι και το DPF πρέπει σε τακτά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω για να συνεχίσει να λειτουργεί, στο DPF αυτή η διαδικασία λέγεται – αναγέννηση – καίει δηλαδή τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης.


 
     
    Αναγέννηση Φίλτρου - Παθητική και Ενεργή  
 


Παθητική αναγέννηση του DPF

 
Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα με σκοπό να αναπτυχθεί υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση, επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργή αναγέννηση του φίλτρου DPF από την ΕCU η οποία αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει την διαδικασία αναγέννησης


Eνεργή αναγέννηση του DPF

 
Όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητας του η ECU δίνει εντολή στα μπέκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση, αν κατά την διαδικασία της ενεργής αναγέννησης το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο.

Είναι όμως δυνατόν να σβήσετε το λαμπάκι αν οδηγήσετε για τουλάχιστον 10΄ με ταχύτητα 70 χλμ.


Συμπτώματα της ενεργής αναγέννησης του DPF.

Κατά την διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης μπορεί να συμβούν τα παρακάτω.
  • Να ξεκινήσουν το / τα βεντιλατέρ
  • Να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα
  • Να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start / Stop
  • Να αυξηθεί η κατανάλωση
  • Να υπάρξει μυρωδιά από την ζεστή εξάτμιση
  • Να αλλάξει ο ήχος της μηχανής

Εάν η αναγέννησης δεν είναι επιτυχής κατά την διάρκεια μη επαρκούς οδήγησης μια ποσότητα πετρελαίου θα περάσει άκαυτο στο κάρτερ και θα ανακατευτεί με το λάδι με αποτέλεσμα να ανέβει η στάθμη του λαδιού.

Πολλοί κινητήρες με φίλτρα DPF έχουν αισθητήρα του δείκτη ιξώδους του λαδιού (όχι ποσότητας ) όμως είναι απαραίτητος ο έλεγχος της στάθμης του λαδιού για να μην περάσει το ανώτατο όριο της στάθμης, γιατί οι κινητήρες ντήζελ συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς έλεγχο πια από το γκάζι ( μαρσάρουν τέρμα μόνοι τους ) χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να σβήσουν αν δεν εξαντληθεί το καύσιμο που βρίσκεται στο κάρτερ με το λάδι, με σύνηθες αποτέλεσμα την καταστροφή του κινητήρα.(σπάσιμο )

Αν αγνοήσετε το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείται με σχετικά χαμηλή ταχύτητα και με Start / Stop στην πόλη το φίλτρο θα συνεχίσει να γεμίζει και το λαμπάκι να είναι αναμμένο έως το 75% της χωρητικότητας του φίλτρου, τότε θα ανάψει και άλλο λαμπάκι και θα πρέπει άμεσα να πάτε σε συνεργείο για να του κάνει – βεβιασμένη - αναγέννηση.



Βεβιασμένη αναγέννηση

 
Απαιτείται – βεβιασμένη – αναγέννηση όταν από τον τρόπο οδήγησης δεν καλύπτονται τα κριτήρια της – ενεργούς – αναγέννησης ή όταν το φίλτρο έχει γεμίσει κατά 70% περίπου, τότε το μοτέρ μπαίνει σε safe mode για την αποφυγή ζημιάς, αν αφήσετε το φίλτρο να γεμίζει συνεχίζοντας να οδηγείται θα ανάψει στο 75% το δεύτερο λαμπάκι.

Σε αυτό το σημείο απαιτείται η χρήση διαγνωστικού εργαλείου, γύρω στο 85% το γεμάτο φίλτρο δεν λειτουργεί και δεν επανέρχεται με καμμιά αναγέννηση επί του αυτοκινήτου και πρέπει βγει για να καθαριστεί ή να αντικατασταθεί.



DPF πρόσθετα

 
Τα περισσότερο κοινά φίλτρα DPF είναι εφοδιασμένα με ολοκληρωμένο οξειδωτικό καταλυτικό μετατροπέα και τοποθετούνται πολύ κοντά στον κινητήρα όπου τα καυσαέρια είναι ακόμα πολύ θερμά, αυτό σημαίνει ότι η παθητική αναγέννηση γίνεται ευκολότερα και πιο επιτυχημένα.

Ορισμένοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διαφορετικό τύπο φίλτρου DPF και δέχονται ένα πρόσθετο καυσίμου με την ονομασία Eolys το οποίο περιέχει οξείδια από Cerium III το οποίο βοηθάει στην ανάφλεξη των σωματιδίων μέσα στο φίλτρο σε χαμηλότερες θερμοκρασίες καυσαερίων με αποτέλεσμα οι αναγεννήσεις να είναι ευκολότερε και αποτελεσματικότερες.

Το πρόσθετο μπαίνει σε ξεχωριστό δοχείο δίπλα στο ρεζερβουάρ και αναμιγνύεται αυτόματα με το καύσιμο όποτε φουλάρετε. Κάθε φορά μόνο μια πολύ μικρή ποσότητα χρησιμοποιείται, έτσι με 1 λίτρο πρόσθετου καλύπτονται 2800 λίτρα καυσίμου που επαρκούν για περίπου 40.000 χλμ ανάλογα την κατανάλωση του κινητήρα.

 


 
 
  TI EINAI TO SCR  
   
H ονομασία της SCR (Selective Catalytic Reduction-επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής) αντιπροσωπεύει μια καινοτόμο τεχνολογία, η οποία οι κορυφαίοι ευρωπαϊκοί παραγωγοί εμπορικών οχημάτων έκαναν αποδεκτή μετά από σύγκριση και δοκιμές διάφορων άλλων τεχνικών δυνατοτήτων για μείωση των εκπομπών καυσαερίων στις απαραίτητες οριακές τιμές.


Η τεχνική SCR είναι η μόνη διαδικασία η οποία επιτρέπει ταυτόχρονα μείωση των εκπομπών καυσαερίων, αλλά και της βελτιστοποίησης του κινητήρα όσον αφορά τις επιδόσεις και την κατανάλωση καυσίμου.





Λειτουργικότητα

 
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της SCR υψηλές εκπομπές NOx (οξειδίων του Αζώτου), τα οποία προέρχονται κατά τη διάρκεια μιας αποδοτικής καύσης του κινητήρα, υφίστανται μια καταλυτική μετατροπή. Για τη διαδικασία αυτή, ο αναγωγικός παράγοντας AdBlue ®, ένα μη τοξικό και άοσμο διάλυμα ουρίας σε μια συγκεκριμένη συγκέντρωση και υψηλότατης καθαρότητας, είναι απαραίτητος.

Η επακριβώς δόση του AdBlue ® ψεκάζεται μέσα από ένα ακροφύσιο στην ροή των καυσαερίων, όπου πρώτα υπόκειται σε υδρόλυση και στη συνέχεια προκαλεί μετασχηματισμό του μονοξειδίου του αζώτου (NOx) σε άζωτο (Ν) και νερό (H2O) στον καταλυτικό μετατροπέα. Η τεχνολογία SCR, διασφαλίζει ένα καλό μέλλον, επιτρέποντας να επιτευχθούν οι παράμετροι του EURO 5 που ισχύουν από το 2008.




Set-Up του καταλυτικού μετατροπέα

 
Ο καταλύτης SCR αποτελείται από συνδέσεις ενεργών καταλυτικών μεταβατικών μετάλλων, όπως το διοξείδιο του τιτανίου, το πεντοξείδιο βαναδίου και το οξείδιο του βολφραμίου, τοποθετημένα σε κεραμικούς φορείς. Η μετατροπή των NOx σε αυτό το καταλυτικό μετατροπέα εξαρτάται από τον πραγματικό αριθμό των ενεργών κελιών, και ειδικότερα από το μέγεθος των πόρων στο κεραμικό φορέα.

Η ομαλή λειτουργία του καταλύτη SCR, κατά συνέπεια, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα του AdBlue ®. Οι ψιλοί πόροι και τα ενεργά κελιά μπορεί να μπλοκαριστούν, και αναπόφευκτα να απενεργοποιηθούν, το οποίο θα οδηγούσε στην καταστροφή του καταλύτη SCR. Στην περίπτωση αυτή, η εισαγωγή μονοξειδίου του αζώτου δε θα μπορούσε να μετατραπεί επαρκώς σε άζωτο και νερό, το οποίο θα είχε ως αποτέλεσμα την παράβαση των οριακών τιμών EURO 4 και EURO 5 και κατά συνέπεια το υψηλό κόστος.

Πιθανή περίσσεια αμμωνίας, που δημιουργείται προ του καταλύτη, μέσω της υδρόλυσης του AdBlue ® και των ζεστών καυσαερίων εκ νέου μετατρέπεται μέσω ενός μετατροπέα οξείδωσης. Με αυτό τον τρόπο δεν υπάρχει κίνδυνος δηλητηριώδη αμμωνία να διαφύγει στο περιβάλλον.




AdBlue® είναι σήμα κατατεθέν της Ένωσης Βιομηχανιών του Αυτοκινήτου (VDA)

 
Με τους κανονισμούς Euro 5 για τις εκπομπές καυσαερίων, που ισχύουν από τον Οκτώβριο του 2008 για τα βαρέα οχήματα, οι εκπομπές μονοξειδίου του αζώτου μειώνονται κατά 90% σε σύγκριση με το 1990. Οι ακόλουθοι κανονισμοί Euro 6 θα μειώσουν αυτές τις τιμές κατά 97%.

Η ισχύουσα και σήμερα, νόρμα Euro 4 έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του εκπομπών μονοξειδίου του αζώτου κατά 80% και του εκπομπών σωματιδίων κατά 95% σε σύγκριση με το 1990. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι καλά προετοιμασμένη για αυτή τη μείωση των εκπομπών. Ήδη τα επαγγελματικά οχήματα είναι εξοπλισμένα με την τεχνολογία SCR που χρησιμοποιεί το πρόσθετο AdBlue ®. SCR και AdBlue® είναι οι πρόδρομοι στην τεχνολογία των οχημάτων, όταν πρόκειται για μείωση της εκπομπής ρύπων - κυρίως του μονοξειδίου του αζώτου - στο ντίζελ καύσιμο οχημάτων επαγγελματικής χρήσης.

Η διαδικασία SCR γίνεται με την προσθήκη ενός πρόσμικτου αμμωνίας στην εξάτμιση. Ο αμμωνία προστίθεται σε μορφή AdBlue ®, το εμπορικό σήμα του οποίου έχει καταχωρηθεί από την ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA). Σήμερα υπάρχουν ήδη 44 δικαιοδόχοι σε όλο τον κόσμο για AdBlue ®. Στην Ευρώπη σήμερα, είναι ήδη πάνω από 300.000 επαγγελματικά οχήματα εξοπλισμένα με SCR και AdBlue ®. Αυτός ο αριθμός αυξάνεται κατά περίπου 25.000 επαγγελματικά οχήματα ανά μήνα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στο δρόμο για μια παγκόσμια εφαρμογή, το σύστημα SCR εξαπλώνεται και στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Με αυτή την τεχνολογία, το εμπορικό όχημα αποδεικνύει για μια ακόμη φορά το ρόλο του ως πρόδρομο της οικολογικής τεχνολογίας. Μετά την εφαρμογή της σε βαρέα εμπορικά οχήματα, η τεχνολογία SCR θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε ελαφρά επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και σε επιβατηγά αυτοκίνητα.



 
   

  





 
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣΟΛΩΜΟΥ 23,
55134 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
2310 610 023
info@dpfecocleaning.gr



© 2015 - dpfecocleaning.gr
Back to top